-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:15802 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:9

1ـ الشيخ علي بن أحمد الكوفي من سلالة الإمام الجواد ( عليه السلام ) وصاحب كتاب ( الاستغاثة ) .. فمن هذا الرجل ؟ وهل هو مم فسدت عقيدتهم بالغلو في آخر حياته (كما يذكر السيد الخوئي طاب ثراه في بيانه ) ؟
2 ـ من هو رجب البرسي ( صاحب مشارق أنوار اليقين ) ؟ ومتي عاش ؟ وما حقيقة رميه بالغلو ؟ وهل يتبيّن غلوّه ( إنْ كان ) في كتابه المذكور ؟ وما حكم قراءة كتبه إن كان مغاليا ؟
جواب سماحة الشيخ محمد السند :
بسم الله الرحمن الرحيم
1 ـ قال الشيخ الطوسي في كتاب الفهرست : علي بن أحمد الكوفي يكني أبا القاسم كان اماميا مستقيم الطريقة وصنف كتبا كثيرة سديدة منها كتاب الأوصياء وكتاب الفقه علي ترتيب كتاب المزني ، ثم خلّط وأظهر مذهب المخمسة وصنف كتباً في الغلو والتخليط وله مقالة تنسب إليه . وقال النجاشي في رجاله « كان يقول لله من آل أبي طالب وغلا في آخر عمره وفسد مذهبه » وقال الغضائري « المدعي العلوية » مما يشير إلي عدم تحققهم من نسبته إلي الذرية العلوية ، وكتابه الإستغاثة يعرف أيضاً بإسم ( بالبدع المحدثة ) أو ( الإغاثة من في بدع الثلاثة ) وصرح صاحب رياض العلماء أن الكتاب المزبور ألفه أيام استقامته وأن ما ألف من كتاب عيون المعجزات المنسوب للسيد المرتضي أو للشيخ حسين بن عبد الوهاب هو تتميم لكتابه تثبيت المعجزات ، كما أنه ذكر كما استظهر الميرزا النوري اعتماد الأصحاب علي جلّ كتبه حيث كان مستقيماً محمود الطريقة . وفي كتاب عيون المعجزات صرح بأنه سيّد رضوي ـ ، كما لا يخفي أن جماعة نسبوا الكتاب إلي الشيخ كمال الدين ميثم بن علي البحراني الحكيم الشارح لنهج البلاغة ، وهذا مما يدل علي اعتمادهم علي مضمون الكتاب ، فعلي كل تقدير احتفال الأصحاب بالكتاب ظاهر بيّن .
2 ـ قال العلامة المجلسي : لا اعتماد علي ما تفرد به لاشتمال كتابه علي ما يوهم الخبط والخلط والإرتفاع . وقال الشيخ الحر صاحب الوسائل : أن فيه إفراط وربما نسب إلي الغلو ورجب البرسي هو الشيخ الحافظ رضي الدين رجب بن محمد بن رجب البرسي الحلّي صاحب كتاب ( مشارق الأمان ) وكتاب ( اللمعة ) و( الالفين ) ومشارق الأنوار . سكن حلة المحروسة وأصله من قرية برس الواقعة بينها وبين الكوفة ووصفه في رياض العلماء بـ الفقيه المحدث الصوفي المعروف ووصفه الحر بالمحدث الشاعر الأديب .

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.